Okolo Rákoša

Rákoš (800 m) je mohutný kopec tróniaci priamo nad Rožňavou. Je to posledný vrchol bočného hrebeňa Slovenského Rudohoria, ktorý sa odpája južným smerom od Bielych skál (1252 m). Je zaujímavý z chodeckého, hubárskeho aj cyklistického pohľadu. Dobre značená hrebeňovka cez Rákoš je nádhernou turistickou trasou. Rákoš je však predovšetkým utajený horský cykloskanzen.

Keď si pozrieme mapu lesných ciest (máte ju možno v GPS navigácii, alebo si ju pozrite pri Mestskom úrade v Rožňave), zaujme nás tu hustá sieť lesných chodníkov, ktoré sú označené ako neznačené cyklotrasy. Ony sú v skutočnosti vyznačené rôznym spôsobom aj v teréne. Na cyklistiku sú síce určené, ale väčšinou len ťažko prejazdné. Aby sme si mohli vychutnať radosti z jazdy po týchto unikátnych singletrackoch, musí ich niekto odtajniť. To znamená nájsť ich v teréne, vyčistiť od lístia, skál a popadaných stromov. Pár takýchto nadšencov sa už našlo a keď som vďaka môjmu priateľovi Tomášovi tieto trasy objavil aj ja, s radosťou som sa k nim pridal, aj keď neviem, o koho ide. Zatiaľ sme sa v teréne nestretli, nachádzame však vzájomne stopy našej verejnoprospešnej činnosti.

Trasa na turistickej mape.

Udržiavané „neznačené cyklotrasy" na Rákoši zatiaľ nepredstavujú nejaký ucelený systém. Preto som sa snažil spriechodnený úsek prepojiť na akúsi magistrálu, ktorá vedie po obvode Rožňavskej kotliny. Jej celková dĺžka je približne 80 km s prevýšením 2000 m. Aj keď mám túto trasu po čiastkových úsekoch prejazdenú mnohokrát, nikdy som ju neprešiel celú naraz. Je to veľká výzva nielen pre mňa. Banícky chodník krížom cez Rákoš je jedným z vrcholov tejto magistrály. Prečistil som ďalší nádherný úsek baníckeho chodníka (vedie od bani k bani) aj vedľajšiu lesnú cestu - zjazd JV hrebeňom Rákoša. Vznikla tým ďalšia cyklistická chuťovka.

Trasa na mape GPS. Žlté cesty sú neznačené cyklotrasy.

Popis trasy:

Vyrážame od pamätníka stretnutia Sv. otca Jána Pavla II. s veriacimi (48°39.500´; 020°32.907´). Po vyšliapanom chodníku stúpame cez lúku doprava k okraju lesa, kde sa napojíme na žltú značku. Je to lepšie, ako ísť po žltej, lebo chodník je menej strmý. Úsek lesom po žltej značke je mierne do kopca. Po nádhernom chodníku prídeme na križovatku so žltou (48°39,353´; 020°34.623´). Tu sa napojíme na hlavnú lesnú cestu, ktorou miernym stúpaním ideme až k Odbočke pod Ostrý (48°41.003´; 020°34.921´), odkiaľ pokračujeme ďalšou zvážnicou až do sedla za Rákošom. Tu výstup končí a my klesáme po tej istej ceste až k odbočke na banský chodník (48°40.796´;020°33.598´). Nástup na chodník je výrazne označený, nemali by ste ho minúť ani bez GPS. Stúpajúca časť chodníka je pomerne náročná, občas bude potrebné aj zosadnúť, ale stojí to za to. Všade okolo chodníka vidíme stopy po intenzívnej banskej činnosti. Obchádzanie píng je veľmi zábavné. Doprava - doľava; hore - dole. Klesajúca časť je už menej členitá. Po chodníku ideme až po bod označený ako Križovatka (48°40.043´;020°33.977´). Tu treba zvýšiť pozornosť a nezablúdiť. V strmom zjazde je potrebné 2 krát zabočiť doľava. Pokračovanie uzučkého banského chodníka je vrcholom celej trasy. Banský chodník končí v bode označenom ako Hrable (48°39.905´; 020°34.056´), kde som si v zrútenom portáli menšej bane ukrýval náradie. Tu sa napojíme na JV hrebeň a po dobrých cestách si môžeme vychutnať zjazd v podstate až do Rožňavy.

Trasa je nenáročná, vhodná aj pre zdatnejšie deti, ktoré možno budú trocha hundrať, ale záver trasy ich za všetko odškodní. Celková dĺžka 14,3 km a prevýšenie 350 m.

Fotogaléria:

Priamo z cesty sú pekné výhľady na hrad Krásna Hôrka, rožňavskú kotlinu a hlavný hrebeň Rudohoria.

Hlavná lesná cesta je pohodlná a s príjemným miernym stúpaním. Tu by mohli trénovať aj cestní cyklisti na trekových bicykloch.

Neznačené cyklotrasy su v skutočnosti značené. Na pešiu turistiku ideálne; pre cyklistické účely je potrebné tu zamakať.

Nástup na banícky chodník je dobre vyznačený. Nemali by ste ho minúť ani bez GPS.

Potom, čo odišli z Rákoša poslední baníci, stihli na chodníku vyrásť aj mohutné duby. Trúfne si niekto prekonať túto prekážku v plnej jazde?

Nadherný singletrack pomedzi nádherné stromy.

Zjazd po JV hrebeni je staršími lesnými cestami. Konáre, skaly... som odstránil, zjazd si môžete vychutnať.

Turistickú mapu poskytla: Mgr. Marta Vašková - BB-MAPY

Jaroslav Stankovič

Som starý blázon, ktorý si zo záľuby urobil profesiu a z jaskyniara sa stal správcom Krásnohorskej jaskyne. Zoznam autorových rubrík:  Silné zážitkyJaskyneNávštevníciO dobrých kniháchRadzimVenezuelaRožňavské cyklotrasySúkromnéNezaradené