reklama

Jeden pohľad 2 koruny

Výlet do Moravského krasu, na ktorý nás s bratom v roku 1970 vzala moja teta s manželom bol plný nových zážitkov a skúseností. Nikdy dovtedy som na takom veľkom výlete nebol. Navyše sme cestovali „vytúnovanou“ Škodou MB 1000, čo bol zážitok sám o sebe. V mojej mladej pamäti utkvelo takmer všetko: Pamätám si scény z manželského života aj to ako sme sa na severnom ťahu predbiehali s čiernym Bavorákom ; ako som sa spálil na nafukovačke na hladine rybníka Olšovec aj ako sme každý večer chodili okolo rybníka Dymák, v ktorom bolo viac kaprov ako vody.  Tete som nikdy nezabudol, že ma na takýto výlet vzala, ale nikdy som jej nezabudol ani to, že namiesto sledovania jazdy božského Agostíniho Farinovými zátačkami sme ju museli vynášať v mdlobách z Kapucínskej kaple. Tam musí odpadnúť skoro každý. Najväčším zážitkom však pre mňa bol pohľad do bezodnej Macochy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Do jej tajomnej hlbočiny by som sa bol určite vydržal pozerať celý deň. Už vtedy som si myslel, že pohľad do priepasti je pohľad pre bohov. Malo to však jeden háčik: vstupy na vyhliadkové mostíky boli uzavreté šnúrami, ktoré mali v moci miestne "zriadenkyne". Sedeli pri stolíku pod slnečníkom s pokladničkou a lístkami a na šnúre visel nápis: Jeden pohľad 2 koruny. Chtiac-nechtiac som musel zaplatiť 2 koruny a tetuška ma s úsmevom vďačne pustila na mostík. Ledva som stihol zaostriť oči na ľudí dole v priepasti a už ma s veľmi nevďačným výrazom hnala von. Pohľad v jej predstavách netrval ani minútu. Obehol som dookola na druhý mostík a „zacáloval“ ešte raz. Moja ešte detská duša bola rozhorčená na maximum a ranilo ma to viac, ako to, že mi nebolo dožičené naživo vidieť obdivovaného Aga na jeho nablýskanej MV Auguste. Molierov Lakomec by na tabuľku pripísal: „Je to síce nemorální, ale ako nápad to neni špatný!“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aká je situácia na Macoche dnes, neviem. Predpokladám však, že kapitalisti zdierajú prostý ľud omnoho viac ako komunisti a poplatky sa mnohonásobne zvýšili. Ak by ste chceli zažiť takýto pohľad pre bohov zadarmo a nemuseli sa navyše pri súčasných cenách benzínu trepať do Moravského krasu, príďte do krasu Slovenského a vytrepte sa pešo Jovickým závozom na Silickú planinu. Od okraja planiny prídete za pol hodiny pohodlne po modrej značke k priepasti Malá Žomboj (N 48°36.296´; E 020°31.814´). Tu pribudla toho roku v rámci budovania náučného chodníka vyhliadková plošina, z ktorej sa môžete bezpečne pozrieť do ešte hlbšej priepasti ako je Macocha. (-138 verzus -142 m) Nenechajte sa zmiasť tým, že nevidíte na dno priepasti. Z dna je na vás vidno a bohovia sa určite pozerajú. Mnohí z vás budú asi chcieť tú hĺbku overiť zákonom voľného pádu. Nerobte to! Nehádžte do priepasti nič! Mohlo by ich to nahnevať a jaskyne sa znečisťovať nesmú. Navyše sa nič nedozviete, lebo priepasť je taká hlboká, že z jej dna nepočuť ani výstrel z pištole. To spoľahlivo overili už v roku 1925 vojaci, ktorí ako prví zostúpili na jej dno.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Myšlienka vybudovať nad nejakou priepasťou v Slovenskom krase vyhliadkovú plošinu pochádza z mojej hlavy. Tato utkvelá myšlienka vznikla vtedy pri Macoche. Ja som mal na mysli inú priepasť, kde by to bol ešte silnejší zážitok a aj pre bezpečnosť turistov by to malo väčší význam, ale aj toto je dobrá a zaujímavá voľba. Určite sa oplatí obetovať tú trochu námahy. Očakávame nápor českých turistov. Určite to bude stále „zadara“.

Plošina nad Malou Žombojou
Plošina nad Malou Žombojou 
Jaroslav Stankovič

Jaroslav Stankovič

Bloger 
  • Počet článkov:  77
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Som starý blázon, ktorý si zo záľuby urobil profesiu a z jaskyniara sa stal správcom Krásnohorskej jaskyne. Zoznam autorových rubrík:  Silné zážitkyJaskyneNávštevníciO dobrých kniháchRadzimVenezuelaRožňavské cyklotrasySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu